Akte van echtscheiding
Wat
Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de huwelijksplaats. De akte van echtscheiding vermeldt:
- het aktenummer van de huwelijksakte
- de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
- de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).
Onder bepaalde voorwaarden kun je een afschrift of een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de betrokkenen (jezelf en jouw ex-partner)
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
De akte van echtscheiding vermeldt:
- het aktenummer van de huwelijksakte
- de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
- de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).
Je kunt een afschrift of een uittreksel van een akte van echtscheiding aanvragen in de gemeente waar de echtscheiding werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dit kan via verschillende procedures:
- Online aanvraag met eID: bespaar een rit naar het gemeentehuis en vul de aanvraag volledig online in met behulp van jouw eID en een digitale stempel. Het gevraagde document wordt dan binnen het kwartier in de mailbox in PDF-formaat afgeleverd en is voorzien van een digitale stempel waardoor deze rechtsgeldig is. Ben je je PUK- of PIN-code verloren? Vraag deze dan online aan.
- Online aanvraag zonder eiD: via het e-loket van de website is het ook mogelijk om het aanvraagformulier online door te sturen zonder digitale stempel. De dienst burgerzaken zal het document vervolgens per post opsturen.
- Bezoek aan de dienst burgerzaken: om het uittreksel te bekomen, kun je ook steeds op afspraak terecht bij de dienst burgerzaken in het gemeentehuis.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kun je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kun je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds € 20 per document.
Wat meebrengen?
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.