Akte van huwelijk
Wat
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar je in het huwelijk treedt.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kun je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
De akte van huwelijk vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
- de datum van het huwelijk
- de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
- de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen
Je kunt via verschillende procedures een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het lokaal bestuur waar het huwelijk werd voltrokken:
- Online aanvraag met eID: bespaar een rit naar het gemeentehuis en vul de aanvraag volledig online in met behulp van jouw eID en een digitale stempel. Het gevraagde document wordt dan binnen het kwartier in de mailbox in PDF-formaat afgeleverd en is voorzien van een digitale stempel waardoor deze rechtsgeldig is. Ben je je PUK- of PIN-code verloren? Vraag deze dan online aan.
- Online aanvraag zonder eiD: via het e-loket van de website is het ook mogelijk om het aanvraagformulier online door te sturen zonder digitale stempel. De dienst burgerzaken zal het document vervolgens per post opsturen.
- Bezoek aan de dienst burgerzaken: om het uittreksel te bekomen, kun je ook steeds op afspraak terecht bij de dienst burgerzaken in het gemeentehuis.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kun je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kun je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds € 20 per document.
Wat meebrengen?
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Bedrag
Het afleveren van een afschrift of een uittreksel uit de huwelijksakte is gratis.