Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap

Wat

Je ondervindt moeilijkheden bij het uitvoeren van jouw dagelijkse activiteiten en betaalt mogelijk voor extra hulp en ondersteuning. Een integratietegemoetkoming kan je helpen om deze extra kosten te betalen.

Er gebeurt een inschaling op zes verschillende domeinen. Per domein wordt een score toegekend: 0-1-2-3

De domeinen zijn:

  • verplaatsingsmoeilijkheden
  • voeding
  • persoonlijke hygiëne
  • huishouden en onderhoud van de woning
  • leven zonder toezicht
  • sociale contacten/communicatie

Voorwaarden

  • Jouw handicap moet erkend worden door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
  • Jouw inkomsten mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
  • Je bent minstens 18 jaar en jonger dan 65 jaar.
  • Je voldoet aan de nationaliteitsvoorwaarden.
  • Je bent gedomicilieerd of heeft een administratief adres en verblijft werkelijk in België.

Alle informatie over de voorwaarden vind je op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.

Procedure

  • Om de tegemoetkoming te krijgen moet je eerst een online aanvraag indienen.  Om de vragenlijst in te vullen, heb je een elektronische identiteitskaart met PIN-code en kaartlezer nodig, of de ITSME-app.
  • Als je deze aanvraag niet zelf kunt doen, kun je steeds terecht voor hulp bij jouw mutualiteit of lokaal bestuur.
  • Als je niet terecht kunt bij jouw mutualiteit of lokaal bestuur, kun je altijd een afspraak maken met één van de maatschappelijk assistenten van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid om een aanvraag op te starten.
  • Er zijn verschillende aanvragen mogelijk. De vragenlijst is afhankelijk van de soort aanvraag die je wenst op te starten.
  • Wanneer de aanvraag ingediend is, zal de DG HAN nagaan waarop je recht hebt. Daarvoor kunnen er bijkomende gegevens opgevraagd worden bij jouw behandelende arts, de belastingdienst, ...
  • In de meeste gevallen zal je een oproepingsbrief krijgen voor een korte afspraak bij één van de artsen of medisch evaluatoren van de FOD SZ.
  • Je wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
  • De erkenning gaat in de 1ste dag van de maand volgend op de aanvraag.

Wat meebrengen?

Voorzie volgende gegevens:

  • Contactgegevens huisarts
  • Identiteitskaart en PIN code
  • Rekeningnummer
  • Verslagen betreffende het medische/psychiatrische/begeleidingstraject

Bedrag

Financieel voordeel

Het bedrag dat je ontvangt, hangt af van jouw gezinscategorie, het belastbaar inkomen van jouw gezin en de impact van jouw handicap op jouw verdienvermogen en/of zelfredzaamheid.