Print

Kmo’s... zet je zaak online!

Nieuwsbrief lokale economie - december 2023

De FOD Economie heeft dit jaar een online toolkit gelanceerd om kmo's en zelfstandigen te begeleiden bij het online zetten van hun activiteiten. 

Bijna zeven op tien Belgische internetgebruikers koopt online in het buitenland. Daardoor lopen Belgische bedrijven heel wat inkomsten mis. Bovendien investeren Belgen eerder in buitenlandse online webshops dan in de Belgische economie, ook al boomt e-commerce. De snelle technologische ontwikkelingen en het gemak waarmee consumenten nu een product of dienst kunnen kopen vanuit hun luie zetel, doen vermoeden dat die trend alleen maar zal aanhouden.

Online winkelen scheert hoge toppen maar tegelijk groeit de digitale kloof. Uit studies blijkt dat detailhandelaars of ondernemers niet zo snel online gaan als consumenten. Nochtans is e-commerce ook voor hen voordelig. Zo ontving 20 % van de zko’s (zeer kleine ondernemingen) en 22 % van de kmo’s in 2022 bestellingen via internet, tegenover 40 % van de grote ondernemingen.

Het is dus absoluut noodzakelijk dat de Belgische ondernemingen waarvan de activiteiten zich daartoe lenen en voornamelijk kmo's, zko’s en zelfstandigen, hun verkoop- en dienstenactiviteiten digitaliseren. Daarom heeft de FOD Economie een online toolkit ontwikkeld die hen helpt om met kennis van zaken aan de slag te gaan.

Een praktische toolkit om online aan de slag te gaan

Aan de hand van acht kernthema's doorloopt de toolkit verschillende aspecten rond het opstarten of ontwikkelen van e-commerce en biedt ze een antwoord op de belangrijkste vragen zodat een onderneming aan de slag kan gaan. Denk bijvoorbeeld aan het opstarten, beheren en ontwikkelen van online activiteiten, e-marketing, betalingen en logistiek.

De toolkit benoemt ook de obstakels die bedrijven kunnen ondervinden. Ze reikt mogelijke oplossingen aan en biedt zelfs een methodologische aanpak om de valkuilen en mislukkingen zoveel mogelijk te vermijden.

Met concrete informatie en advies wil de toolkit de ontwikkeling van een e-commerce project een eerste antwoord geven op vragen van ondernemers. Er bestaat een grote diversiteit tussen ondernemingen, hun activiteiten, hun kenmerken, hun klantenbestand, hun doelstellingen, ... Naast de algemene informatie waar alle ondernemingen hun voordeel mee kunnen doen, houdt de toolkit ook rekening met hun diversiteit door een filter aan te bieden: dankzij enkele kernvragen krijgt de onderneming enkel de informatie die voor haar interessant is.